tankar om att hoppa av till Hisingen

10 år med Älvsborgsbron
och jag har aldrig tagit mig till Hisingssidan
bara fastnat halvvägs
tvekande om riktningen
och om bron ska brännas vridas stängas av
klyvas av mitt kölvatten och falla isär
bli liggande som patrullerande sjöormar i älven
och för evigt hindra ett återinträde.

Skulle vi kunna förvildas där då
på den kontinentlika ön
med sina mysterier,
outforskade skogar och vidsträckta fält.
Hisingen gäckar mig
som en exotiserad mörk fläck på kartan
en förälders ursprung
är ett löfte
om nya liv som nya möjligheter
som natur, återtagande och frihet.

Skulle vi kunna bygga nya byar och samhällen
med nya strukturer
som nätverk och jämlikhet.
Kunde vi välja fritt vår tillhörighet
och oberoende
jag ser stugor med halmtak,
nya hantverk och jag ser barn.
Jag ser äntligen barn.

De springer, jag skrattar
armarna i en öppen gest.

Taggad , , , , , , ,

Kommentera

