halland är en hängbro

I ändpunkterna av en älvsborgsbro
med ett pelarpar min hembygd
och det andra mitt i sundet
ligger ni
syskonstäderna

kungsten Göteborg
färjenäs Malmö
Den ena
strax större
och före
i förvandling

Mellan er hänger Halland
sträckt i en vid båge
på perfekt spända vajrar
ett lappat lagat segel
bevuxet av alger och mossa

Det är min luftbro
flygande holländare
gäckande landsbygd
där jag hoppas sluta

Än så länge bara
genom tågfönster
upplyst av hösten
når det mig

Löftet

Taggad , , , , , ,

Kommentera

