Forcerad snurr

Det kan verka som om
de här dikterna handlar om Göteborg.
Men det gör de inte;
de handlar om oss;
om dig och mig, kära lyssnare.

Det är du lika mycket som jag
som skriver den här historien
där vi står halvkvävda av svetten,
högst uppe på ramberget
bara för att kunna få lite luft.
Vi står och skriker åt skyarna
att ge oss lite åska.
Ge oss överslag och vattendroppar,
ge oss svalka och inomhus,

Jag sitter i vad Mormor kallade Svaleboskogen
där det som är kvar nyss räddades
till stympning i förtätningen
där planer är i ständig förändring
som husen på andra sidan Högsboleden
från mig fick några extravåninger
mer än de hade på bilderna innan

Men det är väl så: allt skjuter i höjden..

som vattennivån som kommer översvämma lyxbyggen
i hamnen jag hoppas hasselbladshuset var billigt
för receptionen kommer ligga under vatten snart
som splitter nya järnvägar
som Kanaltorget och Göteborgshjul
som sätter G på turistkartor oavsett
vad de mäktigaste industriländerna
kanske gör innan 2050
så jag hoppas de där gondolerna är vattentäta, Göran.
Som Venedig
En ny attraktion i göteborgs lyxflanörhamn.
Se stan från både över och under
älvens yta som sakta stiger över stan
som järntorget kommer husera strandcaféer snart
så lägg den snurrande kartnålens budget
på ledsagarservice istället. Det kommer behövas
när stadskartan ritas om stup i kvarten

eller tar vi inte emot fler asynskadade i den här stan?

Annars är vi ju så hetsande att utöka medborgarantalet att göteborgsregionen numera innefattar halva halland.

Så ge mig en gnista som en elbil
som infrastruktur har funnits länge
som koppar verkar bara finnas på Lindholmen
som lånecyklar och sånt som
borde finnas för alla och särskilt för gömda flyktingar
som ofta åker fast i gestapokontrollerna på vagnen

när bilindustrins hjul äntligen nästan slutat rulla
så forcerar vi en snurr som kullager
och nu kommer kylan och vädret.
I nyhetstorkans årstid
och torrajorden kan inte
ta emot allt regn översvämningarnas årstid

Så ge mig långbyxor och en kofta
Ge mig semster och mulet
ge mig en bok och funderingar

i Ligornas årstid.

Taggad , , , , , , , , ,

Kommentera

