Ligornas årstid

Så står en då mitt i allt
och stan luktar nöjesfält
som cigarettrök och popcorn
som en skakig sommar kryddad
med saltare vindar än normalt
som accelererar osmosen mot havet
när allt är skithett som en strömlös vagn,
stilla tryckande som en bit nedfallen himmel

i ligornas årstid.

Det här är ligornas årstid som knock-out-gas
och E6an och husvangnar och pirater lite var stans
och semesterbilister är också ett jävla gäng

Det ekar i radion om koppar och folk är fast
och jag ser på TV om att kyrkor är drabbade

Jag undrar om den här kopparligan
är de som kallar sig humanisterna?
Jag ser nämligen för mitt inre öga
Christer Sturmark som gick från
IT-opportunist till buffel förlåt idiot
stå som en sekulär profet förlåt fanatiker
och slita koppartaket av  alla religioner
med mänskliga muskler som sväller
som en hjärna under en kostym i
trasor som hulken

Han vill exponera de ojämlika religionerna
till förmån för de goda vetenskaperna
när universiteten kämpar med att ge sken
av ett aktivt genusarbete, kvinnliga
ingenjörer (som kvinnliga allting egentligen)
har lägre ingångslön och läkare
är fortfarande biologister
Och Humanister då får vi väl hoppas
såhär i ligornas årstid

för i ligornas årstid går
de verkliga kopparbovarna fria
Vi som slängt tonvis med koppar
som elektriska apparater i ett halvsekel
som 30 procent av all koppar nånsin
tillgänglig i jordskorpan befinner sig nu
i soptippar och som fyllnadsmaterial
under gatorna vi går på.

Jag promenerar i en stad med färre folk i
men med fler ute på den känns det som
och löpsedlarna ljuger som alltid
men mer om ovesäntligheter såhär i ligornas årstid
Svart på vitt gott mot ont
big bang mot en snubbe i långt skägg
inget känns lättare att förstå än det andra
när en står här mitt i min stad
som är ett nöjesfält
i ligornas årstid.

Taggad , , , , , , , ,

One thought on “Ligornas årstid

Kommentera

