Glasstavar

Jag har sett flickor kastas som sallad mot Möllans kullerstenshav
med brudklänningar flytande som blommor med strömmen
Bara för att fyllas

Och precis som i verkligheten bygger den här dikten på
extremer, fixpunkter och landmärken som kan föra berättelsen framåt
utan att med ett enda andetag yppa de strukturer som slingrar sig
som ormar mellan tidslinjens stängselstolpar eller ens hinta
att förtryck inte sker som punkter i tiden utan är inbyggt
i själva konceptet historia.

Jag har sett dem välja begravning i flor framför en fars fästning
där ord är lag och våld är medel och bestraffning
Precis som i verkligheten

Precis som i verkligheten kommer dikten tala om att jag hellre ser
tonårsflickor som slåss och stjäl än att de säger ja tack och amen
på knä när den egentligen handlar om att det är jag som står här
och läser den och min vän, som jag kallar syster, fixade resan hit
för mig och mina poetvänner innan vi ens hunnit fundera över saken.
för vi har fullt upp och hon behöver bara planera för att hitta nåt
som ger livet mening och tack vare henne

har jag sett tiden frysa ösregn till glasstavar i skymning
där älskandes tårar trotsar pausknappen och faller.
Bara för att splittras

Jag har sett hjärtan töja sina kroppars gränser till det yttersta
och brinna som en molotov i handens fosterställning.
för vit flagg finns inte

För precis som i verkligheten är den här dikten materiell och inget
annat. Precis som i kärlek handlar det bara om hur min hjärna
är en oändlig mängd fingertoppar som sträckersträckersträcker
sig så långt det bara går för chansen att få det där lilla
den där elektronsvängningen av kontakt med andra toppar
som statisk elektricitet när jag nuddar din hand
för bara då kan nåt annat finnas
och synapserna sluter sig som broar
när min skrivstil sträcker sig ut
så nära och in i din hörselgång till dina fingertoppar
tills det inte går att urskilja vad böjarna som en gång var bokstäver
betyder och där:

Har jag sett unga kvinnor fladdra strax utom auktoriteters räckhåll
där goda tankar tar dem och utan ord som normativitet.
bara för att

Jag har sett Mr. Mage sträcka sig efter dem som dagen efter drömmar
kedjad till blixtar, döskallar och snurror som nederlag
bara för att man gör så

och fastsvetsad i historiens byggnadsställning kan en inget annat göra för precis som i verkligheten överträffar dikten vetenskapen men bara verkligheten kan beskriva verkligheten och inget annat finns.
Så jag skakar mina kedjor åt era fria själar.
för tid. för förändring.
bara för å jävlas.

Kommentera

