Rättsapparaten kompis

lagerkransstadDu kompis,
vill inte du också bara rensa luften ibland?
Som en aerobicsinstruktör i glasögon
Vill du springa du med, bara för att du kan?
Som en kalv som inte trodde ängar fanns
Ge mig en grön fångoverall
och jag ska kuta tills jag stupar

Vi står intill varann och jag undrar:
Kväver rättsapparatens avgaser
dig också, kompis?
Mina lungor fylls med varje andetag
av damm och ålderdom.
Så Herr Ordförande ge mig frisk luft och vattendrag
Jag sa ge mig en norrlandsälv och fyra kanner gas
ge mig ETT, TVÅ, TRE och en startpistol
sen sticker jag kompis ska du med?
och slå omkull en ljudvall med ett BANG!
när dörrarna fälls upp som vingar bakom
mina sulor i kontakt och ljuset flödar genom
vartredjeårtvättade filterfönster
Jag bländas och ser inte längre världen
För jag är inget mer än nu och mina minnen

Ge mig en grön fångoverall
och jag ska kuta tills de tar mig.
för innan du sprungit min vän,
innan du verkligen sprungit för att bli fri
har du aldrig nånsin satt ett värde på ditt liv

kompis.

Taggad , , , , ,

One thought on “Rättsapparaten kompis

  1. linda skriver:

    wow. den här dikten är träffande, in på bara huden. du är så bra fredrik.

Kommentera

