Tippen

Vi far fram över en traktorstig
Är vi verkligen rätt ute?
Men ett par gärden senare ser vi den
mitt i en brant backe står den högt.
Som en våg redo att slunga oss
i reven tornar soptippen upp sig.
Skulpterad av letare som eroderat den
som ett skagerak mot jyllands nordvästkust

Vi borde köra upp och ta gratisparkeringen
men bilen orkar inte. Den är typ Stalins
gamla volvo kombi så vi snejkar på
betalparkeringen och får skit för att
vi är från stan istället för orten

Ett halvår efter den här drömmen
är jag på en loppis en kvarts
cykelavstånd hemifrån.
En man frågar om jag är svensk.
Du ser ut som en turist, säger han.
Jag ser alltid ut så här, säger jag.
Han säger sig vara svensk, läkare
och har bott i landet i 15 år
Jag skulle svennegissa att han e från Iran
men vad vet jag.
Jag får rådet att ha pengarna i framfickan
Araberna stjäl, säger han.

På vägen upp till toppen
letar vi gamla TV-spelskonsoler
och Game & Watch bland kasserad
elektroniks rötter och gamla
MacGyverinspelningar är klängväxter
Allt i skuggan av en högkulturs fall
En frusen våg i väntan på islossning

Högst upp och plötsligt är allt en
ångande asiatisk marknad och saker
kostar pengar.
Jag blir förvånad men Oskar säger
bara nåt om Blade Runner.
Belysningen är skum och lite gulaktig.
Allt säljs inlagt i glasburkar

Var fan kommer all ånga ifrån?
här är ju ingen som lagar nåt.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

