Köpenhamn brinner igen

Varje kväll badar jag naken
och varje kväll ser jag hur Danmark brinner.
Varje kväll tänker jag om det vore så väl
och visar snippen för dem.

Jag slänger min skrala verklighet i speglingar
av Ragnaröks eldregn över Köpenhamn.
En kolröksvart brandfilt slängs över härden
och bakom det; Gyllne molntak. Renhet.

Bumliga spiror i kaskader strävar uppåt.
Uppåt som snodda sparbanksekmetaforer
med silverkantade hål mellan rötterna.
Släpper igenom guldomliga ljuskonor.

i sammetsmatt.

Kliver jag till slut ur det kallsvarta.
Saltahavspärlor rullar utför mina stup.
Miniatyrarmageddnar bränner renade sår,
speglar världens undergång i tusen ögon.

Speglas i frontlinjens tusen parallellogram.
Skånes finest beachfront resort, hemma.
Sandcrawlers i räta led håller stranden.
Om en flygbrand ändå kunde ta elden hit.

Varje kväll visar jag baksssnippan för dem
där jag står som en ny man, huttrande.
Konvulsioner efter utstötandet av gift
rinner av mig som reflektioner i bussfönster.

en drive-by i högblankt.

Taggad , , , , , , , ,

Kommentera

