här.nu

Det sötsliskigaste du vet i min hand.
Två jalubees inslagna i veckotidningspapper
som ser ut att vara tagna från en orientalisk Watchtower.
Jag är en i mängden och hemma här.
Plötsligt.

Ett med avgasdiset rinner jag
-som i en vindtunnel-
mellan sikher på enfields och rickshaförarna;
dessa kamikaze-piloter med fjärrskådande blick
i sina rymdskyttlar.

”Hello Sir!”, ”Look in my shop!”
riktas inte längre till mig
dealern vid mitt hörn frågar inte längre
när jag svänger in i gränden.

Till mitt hål i väggen.
Gömt bakom ett draperi av chai-ångor
upphängt i en elförande trasselsudd.

Taggad , , , ,

One thought on “här.nu

  1. linda rödräv skriver:

    denna text är något av det finaste du skrivit tycker jag. om känslan, när allt på ett vidunderligt sätt plötsligt faller på plats.

Kommentera

