nattvagn till vardags

A robot is a mechanical or virtual, artificial agent. It is usually an electromechanical system, which, by its appearance or movements, conveys a sense that it has intent or agency of its own.¹

Tisdag nattvagn.
På trans göteborg sitter jag bland mörka män.
11:an färdas i ett tubformat magnetfält
genom ett gentrifierat generationsskepp.

De satt där när jag klev på
och droppar av en efter en
till sina fastlåsta tidningsvagnar

De sista är fortfarande kvar när jag går av.

strax få jag sova. intill dig.
De har inte börjat jobbet än.
Sitt andra jobb that is.

De samtalar på språk jag inte förstår
men så lever vi ju inte i samma land heller.
i mitt land får bara brottslingar fotboja
i deras går de med sin varje natt.

Fastlåsta vid träd,
cykelställ och räcken
står tidningsvagnarna
som escape pods

på jämna avstånd över hela stan.
Väntar på sina tålmodiga förare.
redo till flykt. men till vad?

lås upp. fäll upp. lasta tidningar
från lådan. på vagnen
”Hold your fire. There are no life forms.”²

i sömndrucken takt
genom sommarmorgon,
höstregn och snömodd
hjälper de nyheter
från en förvillad värld
hitta hem

Referenser:

¹. Engelska Wikipedia: Robot. (http://en.wikipedia.org/wiki/Robot)

². Lucas, Ep. IV: A New Hope, Revised Fourth Draft, 1975 (http://www.imsdb.com/scripts/Star-Wars-A-New-Hope.html)

Taggad , , , ,

Kommentera

